٢٠٠٧/٠٦/٠٨

عمــــر السعاده ..


مر عابر سبيل علي مقابر أحدي القرى وتعجب من قصر أعمار أهل القرية
فقد كتب علي كل قبر عمر ساكنه
(من يرقد هنا عاش 10 شهور )
وهذا 5 شهور
وهذا شهر
وهذا اسبوع
وهذا يوم
وهذا ساعة
فذهب الي شيخ القرية ليسأله عن سبب قصر أعمار أهل القرية
ربما السبب انتشار طاعون ما
فأجابه الشيخ: إن ما كتب علي هذه القبور ليس أعمار ساكنيها ولكن عمر أوقات السعادة التي عاشوها
فأهل القرية لا يحسبون أعمارهم بعدد الايام والسنين التي عاشوها ولكن بلحظات السعادة التي حظوا بها
ياتري لو حبيت أحسب عمري بطريقة أهل هذه القرية هكون اتولدت ولا لسه !!!؟

هناك ٧ تعليقات:

heema يقول...

كان فيه شعر كدا مش فاكره
بتاع اللي هو عندك الشمس والقمر والانجم
اللي هو يعني انت زعلان ليه ومحروح من ايه وانت عندك الشمس والقمر والشحر والنجوم
انا كنت فاكره الشعر دا والله
انا فقدت الذاكره ولا ايه
منها لله الامتحانات ومنهم لله الدكاتره
والله في دكتور من كتر مادعينا عليه ايده اتكسرت

بس اتصدقي

انا برده ماكنتش اتولد

صــ خ ـــب شـــيماء يقول...

أخويا طويري
والله يا عم الشعر ده انا فاكراه ده حتى الواد حمو ابن عمى عندنا اهو وعنده بكره امتحان عربى وبسأله مش عارف يجمعوا وقعد يقولى بتاع اراك عصى الدمع شيمتك الصبر اما للهوى نهى عليك ولا امر
وال ايه عنده امتحان بكره بلا وكسسسسسسه
خلاص خلاص
مش مهم مش مهم
ماعلينا
ال انت ما اتولدش واله عيب عليك ده على الاقل يكون عمرك سنتين اللى هما سنتين الحزب ايام ماكان بعافيته ماهو اكيد ليك عمر ولو حتى ساعه يعنى تعرف انا جيت احسبها لقيت ان عمري كتير اوى
يعنى حنقول كنت فرحانه اكيد وانا صغيره يعنى حنقول 11 سنه لحد 5 ابتدائى وبعدين فرحت فى تانيه وثالته ثانوى لانهم كانوا ايام تهييس وبداية ما بدأت اتعلم التمرد على ايد صحبتى ساره ونزود عليها اولى كليه كانت سنه حلوه بالصحاب والتهييس -بعيد عن كون نظرتى ليها دلوقتى ايه بس وقتها كنت فرحانه بيها - ضيف عليها ايام من سنه تانيه على ايام من سنه تالته وبسسس من يوم 29/6 مافيش فرح بقى تصدق ولا حتى النتيجه جاب فرح ولا حاجه ولا حتى البنت دعاء اللى هى بنت خالى وعمتى يعنى اختىا لكبيره فرحها قرب ومش حاسه بحاجه بس مش مهم المهم ان عمرى كدا حوالى كام مممممم نقول 14 سنه وكام يوم كدا نعمه ورضا ابوس ايدي وش وظهر انهم مش 21 اللى يوم ماحكملهم من عمرى الزمنى حعمل حداد 3 ايام



احسب عمرك تانى يا طويري

NaryTom يقول...

ay ya 3am al kalam al gamed da ???

bs 3momn 7elw ,,,,,

bs ana b2a msh 3ayaza a7seb 3omry keda 7'ales bs ana 3ayza a7sebo mn al wa2t aly kont fe sabb lsa3adet 3'ary begad w kont 7d kowayes l7ad tany w lw keda wb2a msh ana aly a7seb 3omry .... aly y3rafony homa aly y7seboly 3omry b2a ya3ny ana keda b2a msh 3arfa 3andy kam sana ...
w howa ana kman al mafrod a3ml 7edad 3ala nafsy lma akaml al 21 sana waloa ah ??? bs yaret mt27'aresh fe al rad 3lshan ab2 al72 a3mel 7edad b2a w keda ....


NaryTom

صــ خ ـــب شـــيماء يقول...

موضوع الحداد يا حلتى مفروغ منه اصلااااااااا
لازم حداد حاتما ولا بد يعنى
إهى إهى اومال ايييه
دول ال 21 يا بنتى يعنى سن غير مرغوب فيه بالمره يعنى من اول هنا انا مش حقول عمرى وحشيلوا من البلوج ومش حكتبوا فى حته تانى
ده انا بقول ال 20 وانا مكسوفه تخيلى ال 21 يبقى رمى نفسى فى البحر بقى
لاااااااازم حداد وانا حساعدك ححدد معاكى لانى كداكدا لابسه اسود فعادى
ويوم عيد ميلادى مش عاوزه حد يلبس الوات لن اسامح ابداااااا وقبل عيد ميلادى بكام يوم حتبقى ثانوية جدتى يعنى فتره الحداد حتكون كبيره

المهم بخصوص ان حد يحسبلك عمرك فكدا بقى مش حيتحسب لان كل واحد حيحسبهولك بالساعه اعتقد انك اكتر واحده تقدرى تحسى بنفسك.. وعدين محدس بيبقى سعيد وحد تانى زعلان


وافينا بعمرك يا حبيبتشى عادتشى يعنى اهو تطور طلع لسه ما اتولدش اصلا
عاوزه افرفشه علشان يتود ونعمله السبوع ونجيبلوا حمص وشيكولا وملبس وبونبن ومغات وكسكسى وما شابه من لوازم السبوع وانتى اكيييييييييد معزومه

heema يقول...

ههههههههههههه
صح علي فكره ناريمان بتتكلم صح
مش مهم ان الواحد يفرح المهم ان يكونوا اللي حواليه فرحانين
لان الواحد فقد الامل اصلا انه يفرح
حتي لما بيفرح الفرحه بتروح علي طول كدا صاروخ
لازم حاجه تحصل بعديها تعكنن

اصلا احنا نقول الحمد لله

ودي بتبقي حاله نفسيه للي عايز يفرح حيفرح ولو ميتله ميت

واللي عايز بفرح يفرح


وبعدين ايه اراك عصي الدمع شيمت الصبر
اما للهوي عليك نهي ولا امر
بلي انا مشتاق وعندي لوعه
ولكن مثلي لا يزاع له سر

اتصدقي لسه فاكر اهوه


اه اه اه افتكرته

كم تشتكي وتقول انك (مش عارف)

والارض ملكك والسماء والانجم

بس كفايه كدا انا اجهدت ذاكرتي

ام هند
ربنا معاكي يابرييييصه وترفعي راسنا كدا
وبالله عليكي ما تجيبي سيرة ميلاد عشان انا كرهته خلاص واحتمال اقتله

heema يقول...

كن تشتكي وتقول انك معدم
والارض ملكك والسماء والانجم


الكلمه معدم


ايه الهبل دا انا حاسس اني بقيت مش حاسس اني انا حاسس

صــ خ ـــب شـــيماء يقول...

يارب يأخد الكأبه يا أخى يا عم تفاااااااااااائل أديلك جرعة تفاؤل ازاى بس
تفائل يا ابنى جرب تشوفها ملونه كدا وانسى اللى فات ولو للحظه انا كئيبه وعارفه انى كئيبه بس بحاول اشوفها ملونه لو ماكونتش بعمل كدا كان زمانى انتحرت من زمن فات


بس بينى بينك كدا خد 10/10 برافو يا طويري له فاكر اللى درسته فى ثانوى برافو ياترى فاكر اللى درسته فى الكليه من كام يوم ؟

منشكحهانى خلصت وصعبان عليا العشره بتاعت المذاكره ال يعنى دى عشرة شهر ونصه كان نوووووم ودكاتره

المهم ان ده اول لحظات الاجازه